We hebben het gehad over omzet (klanten), brutomarge en kosten. Maar hoe vertaalt dit zich uiteindelijk in de cashflow van je onderneming? Een mooi resultaat is goed, maar dient zich wel te vertalen in geld op de bank, anders levert het je niets op. Betalen je klanten wel op tijd? En als dat niet zo is, welke acties onderneem je dan? En hoe zit het eigenlijk met de timing van de betaling aan je leveranciers? En hoe zit het met je investeringen? Houd je onderaan de streep genoeg over om de eventuele investeringen te kunnen doen? Onze ervaring is dat het overgrote deel van de ondernemers te weinig zicht hebben op hun cashflow en dat ze de kansen missen om deze beter te beheersen/verder te verbeteren.
Helder zicht op je cashflow helpt bij het maken van een goed onderbouwde keuze bij onderhandelingen met je leveranciers en klanten. Wat is bijvoorbeeld het effect van het krijgen/geven van korting versus het aanpassen van de betaaltermijn zodat je eerder je geld hebt van klanten of leveranciers later hoeft te betalen? We zien dat veel ondernemers hier een verkeerde inschatting maken.
Ontdek hier hier hoe wij een groot bouwbedrijf hebben geholpen bij het verbeteren van hun werkkapitaal waarmee er weer een structurele gezonde cashflow werd gerealiseerd.